Nieuws

Gen Z kiest vakantie vaak op basis van foto’s

Af en toe een plaatje op sociale media en een paar groepsapps tijdens je vakantie bijhouden? Gen Z vindt Instagram, TikTok en andere social media apps zo belangrijk dat dit ook meespeelt in hun keuze voor een vakantiebestemming. Een vakantie is natuurlijk niet compleet zonder een paar leuke selfies.

Hoewel een veelvoorkomende telefoonverslaving bij Gen Z al bekend is, blijkt uit Amerikaans onderzoek dat hun keuzes voor vakantiebestemmingen ook sterk beïnvloed worden door sociale media – en dit verschilt aanzienlijk van andere generaties.

‘Instragammable’

De foto’s die je – als je thuis bent gekomen van vakantie – op sociale media plaatst, blijken voor Gen Z’ers, oftewel jongeren geboren tussen ongeveer 1995 en 2010, een van de belangrijkste redenen te zijn om een bepaalde vakantiebestemming te kiezen. Sterker nog, voor sommigen is het dé reden om juist naar die plek af te reizen.

Uit een onderzoek van Full Frame Insurance onder frequente reizigers blijkt dat het plannen van een vakantie voor veel jongeren grotendeels draait om het visuele plaatje: hoe fotogeniek is de bestemming, en hoe goed doet die het op platforms als Instagram en TikTok?

De jongeren van Generatie Z zitten echt op de details: bijna 3 op de 5 ondervraagde Gen Z’ers gaven aan weleens een toekomstige reis te hebben gepland op basis van hoe aantrekkelijk de mensen eruitzagen – daarmee doelend op zowel locals als andere toeristen. Ter vergelijking: slechts 7 procent van de ‘babyboomers’ gaf aan hier op een vergelijkbare manier naar te kijken.

Vooral fotogenieke locaties

35 procent van de mannen gaf aan deze reisgewoonte te hebben, terwijl slechts 21 procent van de vrouwen hetzelfde toegaf. Naast het kiezen van bestemmingen met ‘aantrekkelijke locals’, bleek uit het onderzoek ook dat veel jonge reizigers hun vakantiebestemming bewust selecteren op basis van hoe fotogeniek de locatie is.

Sommigen jongeren in het onderzoek gaven zelfs toe dat ze een reis voortijdig hebben afgebroken omdat de foto’s niet aan hun verwachtingen voldeden.

Bestemmingen zoals de Italiaanse plaats Positano bleken in het onderzoek vooral erg populair te zijn.

Veel vliegen naar vakantiebestemming

Voor deze locaties wordt even de auto pakken steeds lastiger; en dat blijkt ook uit het reisgedrag van deze generatie: Metro schreef al eerder over dat jongeren massaal het vliegtuig pakken. Uit het ANWB Vakantie Onderzoek 2025 komt naar voren dat een groot deel van Generatie Z (19–30 jaar) het vliegtuig pakt richting zonnige bestemmingen.

Om precies te zijn verwacht een ruime 60 procent van deze jongeren dit jaar te vliegen, met populaire verre bestemmingen als Japan en Thailand hoog op de verlanglijstjes. Journalist Anouk Kragtwijk, die zelf kampt met een klimaatdepressie, besprak dit onlangs op de radio: terwijl deze generatie zich vaak klimaatbewust laat zien, blijkt hun reisgedrag opvallend vervuilend.

Zoveel geld geven Nederlanders dit jaar uit aan vakantie

Zo haal je het meeste uit je vakantie, volgens de wetenschap

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reacties

What's your reaction?

Leave A Reply

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Related Posts