Exterieur van de zelfrijdende bus bij Rotterdam The Hague Airport.
Foto: ANP / Frank de Roo
Het voelt misschien een beetje raar of eng, een zelfrijdende bus die jou van A naar B vervoert. Dat is echter geen toekomstmuziek meer, want zo’n bus gaat voor het eerst in Nederland op de openbare weg rijden.
Reizigers voor het ritje tussen metrostation Meijersplein/Airport en Rotterdam The Hague Airport kunnen binnenkort in een zelfrijdende bus stappen. Het is volgens het samenwerkingsverband met onder meer de RET, Rotterdam The Hague Airport en gemeente Rotterdam voor het eerst dat een automatisch rijdende bus op de openbare weg rijdt in Nederland.
Zoiets zou ook handig kunnen zijn voor onze nationale luchthaven Schiphol. Bij Amsterdam zijn er tenslotte continu bereikbaarheidsproblemen. Dan weer door storingen op het spoor, momenteel door een afgesloten Ring A10-Zuid en drukte rond de hoofdstad.
Vandaag zelfrijdende bus even op de weg
Vandaag maakt de zelfrijdende bus een eerste rit met een aantal genodigden. De lijnbus kan vanaf 1 augustus worden gebruikt door reizigers. In de tussentijd worden er nog tests gedaan.
De route van het metrostation naar de luchthaven is overzichtelijk. Het ritje van ongeveer tien minuten bevat weinig ingewikkelde verkeerssituaties. Daarom is de route geschikt voor de automatisch rijdende bussen, leggen de initiatiefnemers uit. In de bus is nog wel een buschauffeur aanwezig. Die kan ingrijpen en de bus met de hand bedienen als dat nodig is.
Toekomst zelfrijdende voertuigen
„Het rijden met de automatisch zelfrijdende bus is een belangrijke stap om ervaring op te doen met zelfrijdende systemen”, licht een woordvoerster van vervoerder RET toe. Het zal volgens de initiatiefnemers nog wel enige jaren duren voordat zelfrijdende voertuigen in een stad met andere voertuigen in het verkeer zelfstandig kunnen rijden. „Voorlopig zal het dienen als een aanvulling, de zogenaamde last mile, op het openbaar vervoer.”
Om dit soort bussen op den duur zelfstandig de weg op te sturen, moet de techniek zich nog beter ontwikkelen. Ook is daarvoor aangepaste wet- en regelgeving nodig. „We moeten eerst van deze pilot leren voordat er verder doorontwikkeld kan worden”, vult de zegsvrouw aan.
Voorlopig nog met chauffeur
Het is volgens haar voorlopig dan ook nog niet aan de orde om de bus zonder chauffeur aan boord te laten rijden. Daarvoor zou bovendien nieuwe toestemming nodig zijn van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW), dat na uitgebreide testen goedkeuring heeft gegeven om met de zelfrijdende bus op de openbare weg te rijden.
De proef met de zelfrijdende bussen op de openbare weg is een samenwerking van DAM Shuttles, RET, Rotterdam The Hague Airport, Metropoolregio Rotterdam Den Haag, HTM en de gemeente Rotterdam.
Komt er een maximumsnelheid voor fietsers? Gemeenten mogen alvast proefdraaien
ANWB waarschuwt e-rijders: ‘Laden van elektrische auto in buitenland kan je zomaar 230 euro kosten’
Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.